Tijden het intake gesprek geeft Edith aan dat zij jaren heeft meegenoten van het hoge inkomen van Henk: “Als ik hem niet had ontmoet had ik niet zo’n rijk leven gehad. Waarom zou ik nu wel een hoge partneralimentatie vragen? Er komt toch een nieuwe wet?” Het wetsvoorstel is ingediend maar tot wetgeving is het nog niet gekomen, onduidelijk is ook op welk termijn dit wordt doorgevoerd. Hierbij een schema waarin de duur van de partneralimentatie conform het wetsvoorstel duidelijker wordt.
Edith heeft, conform de huidige regelgeving, recht op een partneralimentatie van € 1.800,- bruto per maand. Edith werkt zelf ook, zij heeft een inkomen van € 1.600,- bruto per maand.
In mediation wordt regelmatig afgeweken van de regelgeving. Na toetsing, om te voorkomen dat iemand dit uit schuldgevoel of onder druk van een ander wenst door te voeren, kunnen partijen afwijken. Fiscale toetsing wordt daarin uiteraard ook meegenomen.
Edith en Henk overleggen goed. Duidelijk is dat Edith nu drie dagen werkt in verband met de opvang van de kinderen. Zij zou dit nog doen tot het jongste kind naar de middelbare school gaat.
De wens van Edith is om het inkomen dat zij verloren heeft door part time te gaan werken te laten aanvullen in de vorm van partneralimentatie tot het jongste kind naar de middelbare school gaat. Henk is het daar niet direct mee eens; hij geeft aan dat zij een goed inkomen moet hebben zodat de kinderen ook bij haar een goed huis hebben en niet in een klein appartement wonen. Edith wil haar eigen boontjes doppen en niet langer afhankelijk zijn van Henk.
Edith en Henk refereren nog even naar het wetsvoorstel, zij willen weten wat de inhoud is van dat voorstel. Ik reageer met een lach; het wetsvoorstel houdt rekening met het vermogen/de capaciteit van de alimentatiegerechtigde. Er wordt gekeken naar het inkomen dat Edith zou hebben verdiend indien zij Henk niet zou hebben ontmoet. In de basis dus conform de manier waarop Edith en Henk hun alimentatie willen regelen.
Het convenant wordt duidelijk opgesteld. Aangegeven wordt welke rechten en plichten er zijn conform de huidige regelgeving en waarom zij willen afwijken van de huidige regelgeving. Henk en Edith zijn blij met deze oplossing.
Het wetsvoorstel sluit, in veel gevallen, aan bij de huidige samenleving. Hoewel er geen rekening wordt gehouden met gemiste carrière kansen indien een van beide drie dagen is gaan werken ipv de volledige werkweek. Bij het doorvoeren van het wetsvoorstel ligt er nog een schone taak voor de mediator. Door te blijven overleggen kunnen partners hier tot een oplossing komen waar ze allebei vrede mee hebben.
Uiteraard zijn er voorbeelden waarbij het wetsvoorstel niet aansluit, niemand leeft volgens de normen waardoor het lastig is een regelgeving in het leven te roepen waarbij iedereen tevreden is. Gelukkig is mediation steeds bekender en kiezen partners vaker voor het scheiden in overleg. Er ontstaan minder gevechten en er is meer begrip voor elkaar.
Woensdag 27 juni 2018 is het gewijzigd Wetsvoorstel herziening partneralimentatie behandeld. De politieke partijen hebben hun standpunten en vragen besproken. Voor meer informatie hierover zie: Plenair verslag tweede kamer. Op een nader te bepalen moment zal deze discussie worden hervat. De initiatiefnemers hebben hierdoor de mogelijkheid om hun reactie voor te bereiden. En een onderbouwd antwoord geven op de vragen vanuit de kamer.